| anders. De ruïne geleek enigszins op het fundament van een oud
            tentkasteel.
            Ook leerde Malachaï de mensen hier metselen met zwarte aardpek
            (d.i. asfalt, bitume of jodenhars genoemd; het wordt overvloedig
            door de Dode Zee uitgeworpen.)
            In deze verborgen gelegen stad werd Jezus door de inwoners zeer
            vriendelijk onthaald. Er zijn hier afgezonderde mensen die tot
            een sekte behoren en als zodanig genoemd worden: Karaïeten; zij
            hebben lange gele lappen als scapulieren op de rug hangen; voor
            het overige dragen zij witte klederen en voorschoten van ruwe
            huiden. De jongelingen dragen een korter kleding en hun benen
            zijn met banden omwonden; hier zijn er nog ongeveer 400 zulke
            mannen; voortijds was hun getal sterker, maar ze hebben veel
            verdrukking geleden; zij stammen af van Esra en hogerop van een
            nakomeling van Jetro (cfr. fasc. 17, nr. 709, voetnoot 344).
            Eens had een van hun leraren een groot dispuut tegen een
            gezaghebbend leraar van de Farizeeën; misschien waren het wel –
            maar ik ben er helemaal niet zeker van – Sjammaï en Hillel367.
            367 Sjammaï en Hillel. –
            Hillel en zijn school kenmerkten zich door een zekere gematigdheid en
            lieten zich in de interpretatie van de Wet inspireren door het belang en
            voordeel van de evenmens, waren vijanden van de vermenigvuldiging der
            voorschriften.
            Sjammaï was de strengheid in persoon. Zijn onbuigzame ijver breidde de
            toepassing van de Wet zo ver mogelijk uit.
            Het zijn wellicht de twee meest beroemde schriftgeleerden.
            In Jezus’ openbaar leven liet hun invloed zich nog krachtig gelden.
            Menige typerende anekdote is aan hun persoon verbonden.
            Zeer interessant is hieromtrent in D.B. de lezing van kol. 1538-1539 onder
            IV: “Les scribes célèbres: Hillel et Schammaï.”
            Karakteriserend voor beide is dat zij er op gesteld waren in alle twistvragen
            een tegenovergestelde mening er op na te houden. Sjammaï was een
            tijdgenoot van Hillel, die leefde 50 vóór tot 10 na Christus.
            “Ten tijde van Christus’ geboorte zetelden in de raad van de schriftgeleerden
            Hillel en Sjammaï;
            Fascikel 18
            1269 |