| 
 Ook waren daar vele vijanden van Hem, die met de menigte 
schreeuwden en tierden om het gerucht nog te vermeerderen (en 
Hem achteraf wellicht als een rustverstoorder aan te klagen). 
Nader bij de tempel was de opluistering van de weg nog fraaier; 
aan beide zijden waren aftuiningen gemaakt, en daarachter waren 
boompjes geplant, en kleine dieren met lange halzen, bokjes en 
schapen met kransen om de hals (offerdieren) sprongen daarin 
rond, als in kleine tuintjes. Hier stonden altijd, vooral met het 
naderen van het paasfeest, uitgezochte, reine offerdieren te koop. 
De weg van de poort tot aan de tempel, zowat een half uur gaans, 
duurde wel 3 uren861. 
Maar de Joden hadden nu alle huizen en ook de stadspoort laten 
sluiten, en wanneer Jezus vóór de tempel afgestegen was en de 
leerlingen de ezelin terug wilden leiden, moesten zij binnen de 
poort tot tegen de avond wachten. 
Ook de H. Vrouwen en zeer veel volk, allen die in de tempel 
waren, moesten de gehele dag zonder eten blijven, want men had 
geheel deze stadswijk doen afsluiten. Vooral was Magdalena zeer 
bedroefd, omdat Jezus van niemand de minste verversing 
bekwam. 
Hier werd de zienster in haar heerlijk verhaal jammerlijk  
onderbroken; zij vergat daardoor nog een merkwaardige  
gebeurtenis, die, naar haar zeggen, heden bij deze gelegenheid in de  
tempel had plaatsgehad.   
Deze gelijkheid van de Jezus, zoals K. Hem tekent met die zoals wij Hem uit 
ondervinding leren kennen, pleit voor de juistheid en historiciteit van 
Katarina’s beschouwingen. 
861 De weg of afstand die K. opgeeft van de poort naar de tempel is fel 
overdreven of beter geheel foutief. Zulke gevallen treffen wij nog aan, maar 
hier is er een zekere verontschuldiging voor, daar Jezus herhaaldelijk van 
zijn rijdier stapte en tijd besteedde aan het genezen van zieken. Hierdoor 
kreeg K. de indruk van een veel langere weg. 
Fascikel 28 
3236 
 |