| 
 de doden volstrekt niet meer649, zoals bij de Farizeeën. Zo ver 
herinner ik mij deze aandoenlijke gebeurtenis. 
Lazarus en de heilige vrouwen namen hedenavond nog afscheid 
van Jezus. Lazarus was bij de openbare leringen van Jezus niet 
tegenwoordig geweest, want wegens zijn positie te Jeruzalem nam 
hij een zekere omzichtigheid en terughouding in acht. 
Derde dag bij Gabara. – Genezingen. 
1225. 
25 april. – 
Deze morgen gingen Lazarus en de H. Vrouwen in alle vroegte 
naar huis. Jezus echter begaf zich met de apostelen uit de herberg 
tot de zieken, wier hutten en tenten men reeds gisterenavond 
gedeeltelijk in de nabijheid van de herberg gebracht had. 
De overige had men nog in de kampementen van het volk aan de 
voet van de leerberg laten staan. De apostelen en Jezus 
genazen alle aanwezigen en gingen niet eerder 
vandaan, dan wanneer alle zieken weer gezond en 
te been waren. 
De leerlingen deelden nog het overschot van de levensmiddelen, 
klederen en stoffen onder hen uit; de geheelden en hun vrienden 
vervulden de lucht met hun psalmgezang van dank, en allen 
begaven zich op de weg om nog vóór de sabbat hun woonplaatsen 
te bereiken. 
649 Geen vrees meer voor verontreiniging door de doden. – Dezelfde 
gedachte, doch anders uitgedrukt vinden wij bij D. Rops: “Men kan een 
zeker verband tussen het Evangelie en het Farizeeïsme niet ontkennen, 
wanneer men rabbi Johannan ben Zakkaï hoort verklaren: 
- 
“niet het contact met de dood maakt onrein …” 
- 
”niet het water reinigt …” 
- 
of ook: “de liefde gaat boven de Wet uit …”” (Jezus in zijn tijd, 321). 
Fascikel 24 
2364 
 |