background image
De inwoners van een stad hadden hem zo lief, dat zij hem met
geweld uit de kerker verlosten, waar hij door de overheid in
geworpen was. Ik zag dat een van zijn leerlingen in die kerker
stierf, maar ik geloof niet dat het Silas was, aangezien ik deze
later nog bij Paulus heb gezien (Hand. 16, 25).
Ik zag de gebroeders Simon en Taddeüs, toen de apostelen voor
hun missiereizen uit elkander gingen, tot aan de stad (over de
Jordaan), waar Christus op zijn laatste reis de vijgenboom had
vervloekt – Betharan? – (fasc. 27, nr. 1488) met hun gezellen
gezamenlijk reizen, en daarna gescheiden; ik zag Simon naar de
Zwarte Zee en naar Skytië verder trekken, maar Taddeüs naar het
Oosten.
Eindelijk na de dood van Maria, waarbij ook hij tegenwoordig
was, trok hij naar Perzië. Hij had een leerling met name Abdias76
bij zich, en nog andere. Abdias werd bisschop van Babylon; hij
heeft ook boeken geschreven, maar veel naar valse berichten en
uit onbetrouwbare bronnen. In een krijgskamp ontmoetten beide
broeders, die uit ver verwijderde gewesten kwamen, door Gods
beschikking elkaar.
Dus kan de naam ‘Samen’ wijzen op de grote hoogte van het land, maar
tevens op de verering van zon en maan en sterren en aldus in verband te
brengen zijn met de naam die K. aan het land geeft: ‘Maangebergte’.
(cfr. D.B. Lune, vooral c. 421; Ciel 1, c. 750).
76 Abdias. – Deze vermaarde naam is de naam van de eerste bisschop van
Babylon, die gewijd en aangesteld werd door de apostelen Simon de
IJveraar en Judas Taddeüs.
Het boek ‘De Geschiedenis van de 12 apostelen’, aan hem toegeschreven,
wordt door de kritiek beschouwd als een apocrief werk uit de tweede helft
van de 6e eeuw, maar heel veel ervan komt uit Griekse apocriefe apostel-
akten, vooral uit die van Simon en Taddeüs; fragmenten kunnen van Abdias
afkomstig zijn en hijzelf speelt er een rol in. Dienvolgens werd de gehele
verzameling aan hem toegeschreven. Zie nog een commentaar op nr. 2293.
Fascikel 36
245