background image
De schrijver heeft ze bijeengebracht en gerangschikt in de orde waarin
men ze straks zal vinden; straks, d.i. na een uitweiding over de stad en
het gewest Efeze ten tijde van Christus.
Wij menen goed te doen de lezer hiermee een weinig bekend te maken.
Het zal hem in staat stellen de verhalen van de zienster beter te verstaan
en Maria in haar laatste jaren met meer begrip te beschouwen.
Overigens zonder dit speciaal hoger doel is een zekere kennis van de
oude wereld en Bijbelstad Efeze al op zichzelf waardevol.
Uitweiding over Efeze, stad en omgeving.
In de oudheid was het Bijbelse Efeze een beroemde en bloeiende
havenstad nabij de westkust van Klein Azië, ten noordoosten van het
aanzienlijke eiland Samos.
Vóór Christus is ze eeuwen lang ook een middenpunt van heidense
beschaving geweest, een heidense cultusplaats en afgodsdienstcentrum
met als aantrekkingspunt de tempel van Artemis of Diana.
Efeze was een machtige provinciestad met grote politieke invloed, de
roemrijkste van alle hellenistische steden. Dit schrikte Paulus niet af,
maar stimuleerde hem integendeel om daar het zaad van de christelijke
leer uit te gaan strooien (cfr. Hand. 18, 19 21). Kort daarna bezocht hij
opnieuw deze stad en hield er zich 3 jaren op (Hand. 19, 1; 20, 31).
Hij bracht er een bloeiende christelijke gemeenschap tot stand en
maakte Efeze tot een vuurhaard en brandpunt van christelijke leven. Hij
stelde er zijn beminde leerling Timoteus tot eerste bisschop aan.
Ook de evangelist Joannes heeft te Efeze gewoond; dit is boven alle
twijfel verheven, maar de datum van zijn aankomst is niet bekend.
Even zeker staat het vast, zelfs wetenschappelijk1, dat ook Maria in het
gewest van Efeze heeft gewoond, en dat zich daar ook vele christenen
1 Over de wetenschappelijke zekerheid van Maria’s verblijf in het gewest van
Efeze.
Daarvoor verwijzen wij onze lezers, die Duits verstaan, naar het
standaardwerk van Dr. Johannes Niessen: ‘Panagia-Kapuli
’, Dülmen
1906.
Fascikel 34
2