background image
uit de wonden van het hoofd, uit de gebroken ogen, uit de
neusgaten en de oorholten. Met het doekje op de wijsvinger
reinigde zij de halfopen mond en de tong, de tanden en de lippen.
Het weinige overgebleven hoofdhaar scheidde zij in 3 delen, een
deel aan elke zijde en een deel op het achterhoofd; de net
gescheiden haarvlechten aan de zijden streek zij glad boven de
oren achterwaarts170.
Na het hoofd gereinigd te hebben drukte de H. Maagd voor de
laatste maal een hartelijke zoen op Jezus’ wang en bedekte het
hoofd. Daarna schonk zij haar aandacht en zorg aan de hals, de
schouders, borst en rug en armen en vooral aan de zo erg
170 Nota van Brentano: De zieneres placht, wanneer het om gewichtige
historische persoonlijkheden ging, meestal te vermelden hoeveel
scheidingen zij in hun hoofdhaar maakten en zij scheen een zekere dieper
betekenis te hechten aan woorden als de volgende:
“Eva scheidde heur haar in 2 delen en Maria in 3.”
De gelegenheid om haar te ondervragen nopens de zin van die mededeling,
bood zich niet aan, maar haar antwoord zou wellicht enige opheldering
verschaft hebben in de rol die het haar speelde in de offeranden, beloften,
wijdingen, rouwplegingen, enz.
Zo zegde zij van Samson: “Hij droeg zijn dicht, lang, blond haar in 7
vlechten, die als een helm rond zijn hoofd gewonden waren.
Op zijn voorhoofd en beide slapen hing zulk een vlecht tot een wrong
samengewonden in een soort zakje neer. Zijn sterkte was niet gelegen in
die vlechten als zodanig, doch in zover ze het teken of symbool van zijn
heilige beloften waren, waartoe hij zich door het uitwendig teken van die
vlechten of wrongen verbonden had.
Zijn krachten, aan zijn 7 haarvlechten verbonden, waren de 7 gaven van de
H. Geest. Zijn beloften had hij zonder twijfel sinds geruime tijd verbroken en
vele genaden verloren, toen hij door zijn schuld van de zinnebeelden of
tekens van zijn Nazareaat, nl. van zijn haarvlechten beroofd werd.
Ik zag dat Dalila niet al zijn haar afsneed; zij liet hem de bos boven zijn
voorhoofd. Ook had hij daardoor de genade van het berouw en van de
boetvaardigheid bewaard en meteen ook de kracht om zijn vijanden te
vernietigen. Het leven van Samson is profetisch en voorafbeeldend.”
Tot hier Brentano’s nota.
Fascikel 32
616