background image
Ook waren daar vele vijanden van Hem, die met de menigte
schreeuwden en tierden om het gerucht nog te vermeerderen (en
Hem achteraf wellicht als een rustverstoorder aan te klagen).
Nader bij de tempel was de opluistering van de weg nog fraaier;
aan beide zijden waren aftuiningen gemaakt, en daarachter waren
boompjes geplant, en kleine dieren met lange halzen, bokjes en
schapen met kransen om de hals (offerdieren) sprongen daarin
rond, als in kleine tuintjes. Hier stonden altijd, vooral met het
naderen van het paasfeest, uitgezochte, reine offerdieren te koop.
De weg van de poort tot aan de tempel, zowat een half uur gaans,
duurde wel 3 uren861.
Maar de Joden hadden nu alle huizen en ook de stadspoort laten
sluiten, en wanneer Jezus vóór de tempel afgestegen was en de
leerlingen de ezelin terug wilden leiden, moesten zij binnen de
poort tot tegen de avond wachten.
Ook de H. Vrouwen en zeer veel volk, allen die in de tempel
waren, moesten de gehele dag zonder eten blijven, want men had
geheel deze stadswijk doen afsluiten. Vooral was Magdalena zeer
bedroefd, omdat Jezus van niemand de minste verversing
bekwam.
Hier werd de zienster in haar heerlijk verhaal jammerlijk 
onderbroken; zij vergat daardoor nog een merkwaardige 
gebeurtenis, die, naar haar zeggen, heden bij deze gelegenheid in de 
tempel had plaatsgehad.  
Deze gelijkheid van de Jezus, zoals K. Hem tekent met die zoals wij Hem uit
ondervinding leren kennen, pleit voor de juistheid en historiciteit van
Katarina’s beschouwingen.
861 De weg of afstand die K. opgeeft van de poort naar de tempel is fel
overdreven of beter geheel foutief. Zulke gevallen treffen wij nog aan, maar
hier is er een zekere verontschuldiging voor, daar Jezus herhaaldelijk van
zijn rijdier stapte en tijd besteedde aan het genezen van zieken. Hierdoor
kreeg K. de indruk van een veel langere weg.
Fascikel 28
3236