background image
Deze Simeon wilde zijn vermogen aan de Gemeente
geven en Hij sprak daarover met Jezus.
Jezus ging nu nog in de huizen van de vrouwen en
sprak met hen en met hun mannen. Maar het was anders
dan zij zeiden; zij hadden de schuld op hun mannen willen
schuiven, maar werden zelf door onzuivere bekoringen
aangevochten. Jezus vermaande de mannen en de
vrouwen tot eendracht en gebed, tot vasten en
aalmoezen. Na de sabbat trokken deze zieke vrouwen Hem
achterna tot de prediking op een berg een weinig noordelijk van
de Tabor507.
507 Hier is bedoeld de zogenaamde broodberg.
Men lette erop dat K.E. hem aanwijst een weinig noordelijk van de Tabor,
versta: noordwestelijk en wel 3 km er van verwijderd; het is ook de berg van
de tweede uitzending.
Bij nr. 1002 zal Brentano een nota plaatsen die de indruk zou kunnen maken
dat die berg bij de zuidvoet van de Tabor gelegen is, doch dit is maar schijn,
en aan de zuidvoet van de Tabor ligt geen berg of heuvel.
Zijn ligging ten noordwesten van de Tabor blijkt overigens nog uit de nrs.
991 (nl. hier) alsook de nrs. 996, 999, 1385; het niveau van de bergtop is
440 m.
Het is een mooie, hoge heuvel met gelijkmatige hellingen, goed uitkomend
op grote kaart 2. Van op de top geniet men een heerlijk panorama op de
kleine Hermon, Naïm, Endor en de Esdrelonvlakte in het zuidwesten (cfr.
Guide, 548).
De Géramb, van Nazareth langs een omweg naar de Tabor rijdend, vermeldt
eveneens die heuvel: “De berg Tabor vertoonde zich als eenzaam gelegen.
Nochtans verheft zich nabij zijn voet ten noordwesten een zeer hoge heuvel,
die men evenwel niet bemerkt, als men ten zuiden van Nazareth van het
gebergte in de Esdrelonvlakte afdaalt.” (nl. door het ravijn tussen de twee
toppen van de berg der afstorting.) (II, 193-194).
Vrouwen zullen Jezus achternakomen na de sabbat, hoorden wij K. zeggen;
bedoeld is: in de toekomst, na de volgende sabbat op 4 januari; zie laatste
regels van nr. 999.
Fascikel 21
1846