background image
Betulië ligt op een hoogte zo steil dat het schijnt er af te moeten
vallen, en het heeft stukken van muren zo breed, dat men er met
wagens op kan rijden (fasc. 9, nr. 234, voetnoot 45).
De weg van hier naar Nazareth loopt voorbij de berg Tabor,
waarvan het maar een paar uren naar het zuidoosten verwijderd
ligt. Natanael Chased heeft nu zijn betrekking te Gennabris aan
zijn broer of neef overgelaten en zal voortaan de Heer volgen.
Bij zijn intrede in Betulië werd Jezus door de bezetenen op de
straat nageroepen. Op de markt bleef Hij bij een leerstoel
staan en zond enige van zijn leerlingen naar de
synagogeoverste om te zeggen dat hij de deuren van
de school (of synagoge) aan alle kanten zou laten
openen169. Andere leerlingen zond Hij van huis tot
169 Deuren laten openen. – Buiten de diensten waren de synagogen
gesloten; de sleutels berustten bij de Hammasj, een soort koster, die met de
bewaking van het gebouw of gebouwencomplex belast was (cfr. Guide bleu,
80). In deze Guide wordt de toeristen die het huidige Israël bezoeken en
buiten de diensten een synagoge willen bezichtigen, aanbevolen zich tot de
bewaker van het heiligdom, de Hammasj, te wenden om de sleutels te
bekomen.
Hier nog een kort woord over synagogen:
Tot een synagoge behoorden steeds meerdere bijgebouwen, die wij zo
dikwijls vermeld vinden bij onze zienster.
Afgezien van gangen en binnenplaatsen, die de onderdelen verbonden, was
er een school.
De synagoge speelde een opvoedende rol. Het onderwijs in de Wet werd
even gewichtig geacht als het gebed. Daarom was bij iedere synagoge die
men vond zelfs in de kleinste dorpen, een school gevoegd, ‘het huis van
onderricht’; ze werd zelfs voor belangrijker gehouden dan de eigenlijke
synagoge; deze mocht overigens als school dienst doen of in school
veranderd worden.
Vandaar dat K. gewoonlijk geen onderscheid maakt tussen school en
synagoge en aan de laatste de naam school geeft.
Een voornamer synagoge had ook een huis voor de leraren, waar zij zich
toelegden op de studie van de Wet en er gesprekken over voerden.
Ze had een herberg of gastenhuis voor vreemde, reizende leraren, die dan
het woord in de synagoge namen.
Fascikel 13
525