background image
antwoordden dat vreemden dit hier nooit kwamen doen, maar Hij
verklaarde dat Hij opdracht daartoe had.
Hierop trad Hij de school (synagoge of bijgebouw er van) binnen
en sprak over de Messias, wiens Rijk niet van deze
wereld is. De Messias zelf overigens zou nederig zijn
en wars van wereldse pracht; Hij sprak van de doop
van Joannes en wekte hen er toe op. De priesters van de
synagoge waren Hem niet genegen. Hij liet zich hier
schriftrollen geven; Hij sloeg ze open en las er
allerhande profetieën uit voor, die Hij ook
verklaarde.
Nogmaals ontroerde mij diep het vertrouwelijk gesprek van
Jezus met de bejaarde Eliud, die zijn zending, zijn
bovennatuurlijke oorsprong kende en geloofde en toch er geen
vermoeden van scheen te hebben, dat Hij God zelf was. De man
vertelde Jezus heel natuurlijk, terwijl zij zijde aan zijde
wandelden, tal van bijzonderheden uit Jezus’ jeugd, die de
profetesse Hanna hem medegedeeld had en die zijzelf, na de
terugkeer van de H. Familie uit Egypte, van Maria vernomen had,
wanneer deze haar enige malen een bezoek te Jeruzalem bracht.
Jezus vertelde hem ook enige bijzonderheden, die hij
niet wist, en Hij knoopte aan zijn verhalen allerlei
diepzinnige beschouwingen en verklaringen vast. Het
was een omgang, zo ongedwongen en eenvoudig als het gesprek
van een minzame grijsaard met een teergeliefde jongeling.
Naar gelang Eliud de feiten verhaalde, zag ik al die taferelen in
bijvisioenen en ik was zeer gelukkig te constateren dat alles
overeenstemde met hetgeen ik vroeger reeds gezien had, maar
weer vergeten was. Ik heb zeer veel gezien en gehoord naar
aanleiding van hun gesprek, maar helaas! door storing ben ik het
meeste weer vergeten.
(Hier heeft Brentano weggelaten wat K. toen meedeelde over de
vlucht naar Egypte der H. Familie, over haar verblijf in dat land, over
Fascikel 9
104