background image
leven, dat zij de Syriërs in aantal evenaarden of zelfs overtroffen.
Ja, hun godsdienst wisten zij met geweld aan die vreemdelingen
op te dringen.”
Wanneer wij later Christus met Katarina in Perea zullen
vergezellen, zal zij er herhaaldelijk op wijzen dat het land
grotendeels door heidenen bevolkt was.
VI. Dekapolis.
Dit betekent letterlijk ‘Tien Steden’; naar de zin het tiensteden-
verbond; ook de uitgestrekte landstreek waar die steden gelegen
waren, werd met deze naam aangeduid.
Na Alexanders dood vestigden zich Macedonische oudstrijders
ten oosten van de Jordaan en stichtten er de Griekse steden Pella
en Pion. Latere Hellenistische volksplantingen bouwden in het
over-Jordaanse ten noorden van de Jabbok tot hoog in het noorden
nog andere steden; alle waren onderling verbonden ter
verdediging van de gemeenschappelijke belangen, maar voor het
overige zelfstandig en alleen aan het toezicht van de legaat (= de
bepaling in een testament waarbij een bepaald goed of een
bepaalde som geld aan een bepaald iemand wordt nagelaten) van
Syrië onderworpen.
Taal, beschaving, burgerlijk leven, alles was geschoeid op de
Griekse beschaving; de stadsinrichting, bouwtrant, openbare
gebouwen, godsdienst en gebruiken waren Grieks.
Nadat Alexander Janneüs, een verbasterde afstammeling van de
dappere Makkabeeën, die steden een tijdlang door zijn
overwinningen onder joodse heerschappij gehouden had (104-78
vóór Chr.), werden ze in 63 vóór Chr. door de Romeinse veldheer
Pompejus van het joodse juk bevrijd en verenigd in een soort
federatie of bondstaat met eigen munt, en tijdrekening.
Aanvankelijk waren die steden ten getale van 10 geweest, maar
andere waren er bij gekomen, terwijl toch de naam behouden
Fascikel 8
132