background image
Maria werd in het gebruik van deze sluier onderricht, hoe zij hem
bij het eten omhoog moest slaan, en hoe zij, wanneer ze
ondervraagd werd en antwoordde, hem neer moest laten, enz.
Ook werd zij nog onderricht omtrent verschillende andere
gebruiken bij de maaltijd, waarvoor alle aanwezigen zich nu juist
in een aangrenzende zaal begaven.
Maria’s plaats onder de maaltijd was tussen twee priesters, terwijl
de derde recht tegenover haar zat. De vrouwen en meisjes zaten
aan het ene einde van de tafel en gescheiden van de mannen.
Onder de maaltijd werd Maria meermalen door vragen, die zij
beantwoorden moest, onderzocht of zij de les over het gebruik
van de sluier goed onthouden had. Ook hoorde ik hen tot haar
nog zeggen: “Nu moogt ge nog alle spijzen gebruiken”, en zij
boden er haar verschillende in grote hoeveelheid aan, om haar
reactie te zien en over haar geest van versterving te kunnen
oordelen.
Maria echter nam slechts weinig van enkele gerechten en bracht
hen door de kinderlijke gevatheid van haar antwoorden in de
grootste verbazing. Overigens zag ik gedurende de gehele
maaltijd en ondervraging engelen aan haar zijde, die haar in
alles hielpen en bestuurden.
57.
Na de maaltijd keerden allen opnieuw in de feestzaal terug en
namen weer plaats vóór het altaar. Nu ontdeed men het kind van
zijn tweede kostuum, om het met zijn kostbaarste derde
feestgewaad te bekleden.
Dit bestond uit een vioolblauw, geelbebloemd rokje en daarboven
een bontgestikt borstkleed; men zou dit ook wel keurslijf kunnen
noemen; het eindigde spits en aan beide zijden was het onder de
armen met het rugstuk (van hetzelfde scapulier) verbonden. Zo
deed dit scapulier het kleedje poffen, terwijl het ‘t omsloot.
Hierboven kwam een vioolblauwe mantel, ruimer en kostbaarder
dan de vorige; van achteren eindigde hij afgerond en met een
Fascikel 2
209